Jak zmienia się rynek deweloperski? WYWIAD

eye 1583 17.03.2023
facebook linkedin twitter google news rss

Jak zmienia się rynek deweloperski? Czego poszukujący obecnie wymagają od deweloperów oraz od serwisów nieruchomościowych? Jak zmieniają się trendy nabywców nowych mieszkań? O tym rozmawiamy z Robertem Rybskim – Dyrektorem Zarządzającym Segmentu Deweloperskiego Grupy Morizon-Gratka.

Anna Walczak: Jak obecnie wygląda sytuacja na mieszkaniowym rynku pierwotnym?

Robert Rybski: Zarówno pierwotny, jak i wtórny rynek sprzedaży mieszkań borykają się z problem utrudnionego dostępu do finansowania. O ile jednak ubiegły rok upłynął pod znakiem systematycznego ograniczania popytu, o tyle od początku tego roku obserwujemy wyraźne ożywienie – rośnie liczba klientów poszukujących ofert, rośnie liczba zapytań kierowanych do oferentów, rośnie liczba zawieranych transakcji. Te dane w połączeniu z perspektywą uchwalenia programu Bezpieczny Kredyt 2 proc. oraz przewidywanym łagodzeniem kryteriów oceny zdolności kredytowej przez banki pozwalają patrzeć w przyszłość z optymizmem.

Jakie główne potrzeby poszukujących powinien spełniać dobry serwis nieruchomościowy? 

Proces poszukiwania nieruchomości jest bardzo czasochłonny i zależy od wielu czynników, takich jak aktualne potrzeby na danym etapie życia, wybór sposobu finansowania, lokalizacja czy indywidualne preferencje. Według naszych badań większość poszukujących zamyka transakcję w ciągu sześciu miesięcy.

Po podjęciu decyzji o zakupie mieszkania lub domu i zdefiniowaniu swoich potrzeb rozpoczyna się przeszukiwanie ofert w Internecie. Tutaj na pomoc przychodzą serwisy nieruchomościowe. Coraz szybsze tempo życia zmusza nas do poszukiwania rozwiązań przede wszystkim natychmiastowych i przystępnych, dlatego podstawową funkcją dobrego serwisu jest jego wygodny interfejs i proste narzędzia. Strona powinna być klarowna, prosta w obsłudze, przyjazna dla użytkownika i umożliwiać łatwe wyszukiwanie nieruchomości według różnych kryteriów, takich jak lokalizacja, cena, liczba pokoi, powierzchnia, garaż, balkon, parking itp.

Kolejnym bardzo istotnym elementem serwisu jest oczywiście szeroki wachlarz dobranych ofert. Dobry serwis musi dostarczyć użytkownikowi jak najszerszą ofertę z rynku i zadbać o to, aby baza nieruchomości była regularnie aktualizowana. Warto mieć na uwadze, że znaczna grupa poszukujących, to osoby, dla których zakup mieszkania bądź domu będzie pierwszą tego typu transakcją w życiu. Z tego powodu serwis powinien zapewnić klientom profesjonalne doradztwo oraz pomoc w wyborze i w procesie zakupu nieruchomości. Doradcy powinni być kompetentni i rzetelni. Nie mniej ważny jest feedback, dlatego dobry serwis nieruchomościowy powinien posiadać pozytywne opinie i rekomendacje od klientów.

Co jest największym wyzwaniem w tej branży?

Niewątpliwie jednym z największych wyzwań w branży jest nieustanna zmienność czynników kształtujących rynek nieruchomości. Są to m.in. ogromne zawirowania na rynku kredytów hipotecznych, wysoka inflacja czy wzrost cen usług i materiałów budowlanych. Oprócz tego mamy zmieniające się trendy i oczekiwania klientów. W budownictwie wykorzystywanie są coraz częściej najnowsze technologie oraz rozwiązania ekologiczne – są to kierunki, z którymi rynek nieruchomości będzie się w najbliższym czasie mierzył.

Te wyzwania możemy rozpatrywać na dwóch płaszczyznach. Z jednej strony mamy użytkowników poszukujących mieszkania lub domu, z drugiej deweloperów oferujących swoje inwestycje. W przypadku tych pierwszych wyzwaniem jest na pewno dostosowanie się do szybko zmieniającego się środowiska technologicznego oraz zmieniających się preferencji klientów. Poszukujący oczekują szybkiego i łatwego dostępu do informacji o nieruchomościach, porady i pomocy w całym procesie zakupu. Branża serwisów nieruchomościowych musi monitorować zmieniające się preferencje klientów i dostosowywać ofertę do ich potrzeb. Na przykład, wraz z rosnącym zainteresowaniem nieruchomościami ekologicznymi serwisy muszą oferować więcej opcji związanych ze zrównoważonym rozwojem i ułatwić ich wyszukiwanie.

Z kolei deweloperzy stawiają coraz większe wymagania co do serwisów nieruchomościowych. Bardzo dobrze kalkulują swoje budżety marketingowe i potrafią w sposób precyzyjny obliczyć rentowność z poniesionych wydatków. Nie chcą płacić tylko za obecność w serwisie, chcą widzieć wymierne efekty tych działań. Dobrze analizując rynek i widząc zachodzący trend już w zeszłym roku w sierpniu uruchomiliśmy serwis Noweinwestycje.pl w zupełnie nowej odsłonie i z nowymi funkcjami, m.in. z systemem rekomendacji. W tym roku nie zwalniamy tempa i już w kwietniu wyjdziemy na rynek z kolejną innowacyjną ofertą dla deweloperów, która będzie oparta na rozliczeniu transakcyjnym. Takie rozwiązanie budujemy przy współpracy z agencjami nieruchomości, z którymi Grupa Morizon-Gratka ma bardzo dobre relacje od lat.

Co wyróżnia serwis Noweinwestycje.pl na tle pozostałych serwisów nieruchomościowych?

Serwis Noweinwestycje.pl to platforma internetowa dedykowana nowym inwestycjom deweloperskim. Zapewnia ona zaawansowane narzędzia wyszukiwania, dzięki którym użytkownicy mogą dokładnie filtrować oferty zgodnie z wybranymi kryteriami, takimi jak lokalizacja, cena czy powierzchnia. Ponadto, serwis umożliwia filtrowanie według bardziej szczegółowych udogodnień, takich jak inteligentny dom, klimatyzacja, stacja ładowania i wiele innych, które są na bieżąco aktualizowane i dostosowywane do obecnych trendów.

Serwis oferuje również opcję personalizacji wyszukiwania oraz indywidualną pomoc dla użytkowników w wyborze idealnej nieruchomości deweloperskiej. Dzięki naszemu specjalnemu algorytmowi rekomendacji oferty są dobierane dokładnie pod oczekiwania każdego z użytkowników.

Czy zauważasz jakieś zmiany trendów w poszukiwaniu nieruchomości deweloperskich?

Coraz szersza dostępność internetu i narzędzi online powodują, że więcej ludzi poszukuje nieruchomości deweloperskich za pośrednictwem serwisów internetowych i aplikacji mobilnych. Jest to pewnego rodzaju oczywistość, ale powinniśmy zdawać sobie z niej sprawę i wychodzić jej naprzeciw. Takie rozwiązania są po prostu wygodne. Wyszukiwarki nieruchomości umożliwiają łatwe porównywanie różnych ofert deweloperów, a dzięki temu, że można przeglądać je w dowolnym czasie i miejscu, pozwala to na zaoszczędzenie czasu i wygodniejsze przeglądanie ofert.

Na pewno pandemia przyczyniła się również do częstszego korzystania z zasobów i narzędzi jakie daje internet. Chętniej korzystamy z eventów online, a praca zdalna przyzwyczaiła nas do wideorozmów i komunikacji online za pośrednictwem czatów.

Tu dostrzegam potencjał w rosnącej popularności marketingu wideo, zwłaszcza w kontekście prezentowania projektów deweloperskich. Klienci będą chętniej oglądać wideo prezentujące mieszkania i osiedla deweloperskie, ponieważ w ten sposób będą mogli lepiej zrozumieć i zwizualizować sobie ofertę.

Kolejny trend to rosnąca popularność czatbotów, czatów z deweloperem i automatyzacji komunikacji. Czatboty i czaty będą pomagać klientom w przeszukiwaniu ofert, odpowiadać na pytania i pomagać w nawiązywaniu kontaktu z deweloperem. Automatyzacja komunikacji pozwoli na lepsze zarządzanie czasem i zapewni szybszą odpowiedź na pytania użytkowników serwisu.

Staramy się podążać za zmieniającymi się oczekiwaniami klientów i dlatego 17 marca ruszył nasz innowacyjny projekt Wirtualnych Targów Nowych Mieszkań i Domów dla województwa mazowieckiego, który potrwa 3 dni. Partnerem medialnym będzie Onet, a partnerem merytorycznym Business Insider. Będzie to event, który połączy bezpośrednio deweloperów z poszukującymi nieruchomości na rynku mazowieckim. Uczestnicy targów oprócz przeglądania ofert spośród 170 inwestycji będą mieli możliwość bezpośredniej rozmowy online z przedstawicielem dewelopera oraz możliwość zobaczenia wirtualnej makiety osiedla czy mieszkania podczas wideorozmowy. Ponadto, będą mogli skorzystać ze specjalnych ofert promocyjnych trwających tylko podczas targów. Dodatkowo odwiedzający targi będą mogli obejrzeć ciekawe prelekcje dotyczące rynku nieruchomości, m.in. „Wizja Warszawy za 15 lat”.

W Grupie Morizon-Gratka z uwagą śledzisz rynek deweloperski – czy widzisz jakieś szczególne trendy na tym rynku? Jakie inwestycje zyskują na popularności? W co chcą inwestować deweloperzy?

Od jakiegoś czasu na rynku nieruchomości można zauważyć kilka zmian dotyczących trendów w poszukiwaniu nieruchomości deweloperskich.

Po pierwsze, w ostatnich latach zwiększyło się zainteresowanie nieruchomościami ekologicznymi i zrównoważonym rozwojem. Klienci coraz częściej poszukują nieruchomości, które są zbudowane zgodnie z najnowszymi standardami energetycznymi, z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii i materiałów ekologicznych. W związku z tym deweloperzy oferują coraz więcej nieruchomości, które spełniają te wymagania.

Po drugie, zwiększyło się zainteresowanie nieruchomościami na obrzeżach miast i w mniejszych miejscowościach. Wynika to z faktu, że wiele osób poszukuje spokojniejszego stylu życia i większej przestrzeni, szczególnie po doświadczeniu pandemii COVID-19. Deweloperzy reagują na ten trend, oferując nieruchomości poza centrami miast, często w miejscowościach z dobrą infrastrukturą i komunikacją z miastem.

Po trzecie, zwiększyło się zainteresowanie nieruchomościami w nowoczesnych budynkach wielorodzinnych. Klienci oczekują wygodnego i bezpiecznego stylu życia, a nowoczesne osiedla oferują wiele udogodnień, takich jak ochrona, parking podziemny, siłownie w miejscach wspólnych, tarasy i ogrody tylko dla mieszkańców czy place zabaw.

Po czwarte, klienci także zwracają uwagę na elementy gwarantujące wzrost wartości nieruchomości w perspektywie czasu, takie jak ponadczasowa architektura, wysoka jakość i estetyka powierzchni wspólnych czy wysokiej jakości materiały wykończeniowe budynku – granit na klatkach schodowych, przeszklenia, balustrady, wszelkie elementy gwarantujące wygodną eksploatację w długiej perspektywie czasu.

Wreszcie, coraz więcej osób szuka nieruchomości na wynajem, zarówno w celach mieszkaniowych, jak i inwestycyjnych. Deweloperzy reagują na ten trend, oferując nieruchomości przeznaczone na wynajem, często z gwarantowanym zwrotem inwestycji.

sub
Bądź na bieżąco z nowymi artykułami.

Nieprawidłowy format maila.

sub
Bądź na bieżąco z nowymi artykułami.

Nieprawidłowy format maila.

No Comments

Może masz coś do dodania?
Jeszcze nikt nie skomentował, możesz być pierwszy!

Powiązane artykuły